"Hamlet w badaniach"

...czyli odwieczne pytania Klientów:  jakościowe czy ilościowe? 

Często słyszę takie pytania : Jakie badanie jest lepsze dla mojej firmy: ilościowe czy jakościowe? 
Żadna z tych metod nie jest ani lepsza ani gorsza - ich wybór zależy od celu badania.  Dlatego właśnie pierwsze należy ustalić problem badawczy.  Różne metodologie pozwalają osiągnąć podobne efekty przy różnych metodach badawczych.

Ilościowe metody analizy rynku koncentrują się na ustalaniu skali pewnych zjawisk i ich liczbowym lub procentowym sparametryzowaniu. Pozwalają na uzyskanie informacji na podstawie danych liczbowych - np. danych księgowych, danych z ankiet. Pytania zadawane w badaniach ilościowych są ogólne, opisowe, zazwyczaj podane są też odpowiedzi do wyboru lub skala, na której należy określić swoje odczucia. Duże znaczenie w badaniach ilościowych ma liczebność grupy (odpowiednio duża, reprezentatywna grupa) oraz dobór odpowiednich osób do badania, gdyż od tego zależy możliwość uogólnienia wyników i przeniesienia ich na większą liczebność (np. klientów firmy ogółem). Tego typu metody pozwalają na wyciągnięcie wniosków przyczynowo-skutkowych, np. sprzedaż spadła, gdyż spadło zainteresowanie tego typu produktami w ogóle. Należy jednak pamiętać, że bazują one na liczbach, a nie zawsze na opiniach.

Analiza ilościowa często pobudza do stawiania sobie pytań o charakterze jakościowym.

Badania jakościowe odpowiadają na pytania: jak?  i dlaczego? (jak oceniają jakość usług, jak widzą produkt, dlaczego kupują, itp.).

Idealnym rozwiązaniem dla wielu firm jest sprawne połączenie obu metod. Jak tego dokonać, jak dobrać grupy – to już temat na kolejny artykuł.

Przygotowani jesteśmy zarówno  na badania jakościowe (specjalizujemy się w tym od 2003 roku) jak również na badania ilościowe. Posiadamy nowoczesny panel badawczy Ankieternia. 

Marki